Конфліктні ситуації неминучі, але розумний шукає вихід
з них, а дурень - вхід.
Віктор Губарєв
Від народження людина опиняється в колі правил, заборон, норм. Норми і правила поведінки встановлюють самі люди, а їхнє дотримання робить життя й спілкування людей гуманнішими, ефективнішими, зручнішими.
На думку приходить вислів французького філософа, математика, фізика, і письменника ХVІІ ст. Паскаля: «Правила доброї поведінки відомі з давніх – здавен, річ за дрібницею – вміти користуватися ними» .
Звичайно вжите слово «дрібниця» насправді означає дуже багато. Адже коли порушуються правила поведінки, етикет спілкування, створюються конфліктні ситуації, виникає конфлікт.
Усі ми різні, і наші інтереси часто не відповідають інтересам інших, нам приходиться вступати в конфлікт. Часто виникають конфліктні ситуації на роботі: то ви щось сказали чи зробили не так і спровокували відповідну реакцію, то вашому колезі потрібно було на когось «відігратися» і вибір припав на вас, то ви самі вирішили висловити свій праведний гнів і т.д.,ситуацій може бути безліч.
Згідно зі спеціальними психологічними дослідженнями, втрата робочого часу від конфліктів і після конфліктних переживань становить близько 15 %, а продуктивність праці може знижуватися до 20 % і більше.
Що ж таке конфлікт ? Конфлікт (з лат. conflictus – зіткнення) – особливий вид взаємодії, в основі якого лежать протилежні і несумісні цілі, інтереси, типи поведінки людей та соціальних груп, які супроводжуються негативними психологічними проявами.
Можливі причини конфліктів:
- неприйняття чужої думки;
- нехтування правами іншої людини;
- прагнення домінувати;
- невміння слухати інших;
- свідоме прагнення скривдити одне одного;
- нерозуміння;
- невміння керувати емоціями
- нереалізовані очікування: плани, що були побудовані людиною та нереалізовані через іншу сторону.
Якщо ми подивимося на перші п’ять причин, то зрозуміємо, що сварки найчастіше виникають через те, що люди не володіють культурою спілкування. У зв’язку з цим конфлікти можуть призвести до тривалих образ і виникнення неприємних почуттів або навіть руйнування стосунків. А тому, щоб побудувати і зберегти гарні взаємини з іншими, нам потрібно дотримуватися правил культури спілкування.
Розрізняють конструктивні і деструктивні конфлікти .
Конфлікт деструктивний :
- гальмує продуктивну роботу персоналу;
- погіршує взаємини між колегами ;
- знищує взаєморозуміння і довіру;
Конструктивний конфлікт може принести позитивні моменти для учасників конфлікту , а саме :
зазвичай супроводжуються формуванням нових норм і цінностей;
конфлікт передусім виявляє джерело розбіжностей, що дозволяє усунути його;
позитивний ефект конструктивного конфлікту для окремої людини може виявлятися і в тому, що при його вирішенні відбувається усунення внутрішнього психічного напруження і, як наслідок, буде знайдено вихід зі стану фрустрації;
Різні люди по різному поводяться в конфліктній ситуації: вони орієнтуються або на себе, або на взаємодію з іншими людьми.
Можна виділити – п’ять стратегій поведінки в конфлікті
1.«Акула» - силова стратегія. Спроба досягти свого будь-якою ціною, змусити іншого прийняти твої умови. Для прихильників цієї стратегії цілі дуже важливі, а от стосунки з іншими – ні. Вони вважають, що конфлікти розв’язуються лише як виграш однієї з сторін і програш іншої.
2.« Черепаха» - стратегія ховання під панцир. Спроба триматися подалі від суперечок і конфліктних людей, ховаються у свій панцир. Такі люди відмовляються як від досягнення особистих цілей, так і від стосунків з оточенням.
3.« Ведмежата» - стратегія залагоджування гострих кутів. Вони готові відмовитися від своєї мети на користь інших, тільки б зберегти гарні стосунки. Люди, які керуються такою стратегією, хочуть, щоб їх приймали, любили, заради чого вони жертвують цілями.
4.« Лисиці» - стратегія компромісу. Пошуки такого рішення, яке б задовольнило обох. Таким людям помірно важливі як цілі, так і стосунки. Прихильники цієї стратегії готові відмовитися від частини цілей, щоб зберегти стосунки.
5. «Мудрі сови» - стратегія відкритої і чесної конфронтації.
Це повага до своїх і чужих потреб, готовність до співпраці, прагнення об’єднати зусилля для вирішення проблеми і максимально задовольнити потреби кожного. Люди які керуються такою стратегією, цінують і цілі, і стосунки. Вони відкрито визначають позиції й шукають вихід зі складної ситуації в спільній роботі задля досягнення цілей, прагнуть знайти рішення, які задовольнять усіх учасників конфлікту.
Перш ніж сказати – порахуй до десяти,
Перш ніж образити – порахуй до ста,
Перш ніж ударити – порахуй до тисячі.
Народна мудрість
Для профілактики конфліктів можна користуватися наступними порадами:
кожна людина повинна знати свої обов’язки, свою відповідальність, обсяг своєї роботи;
співробітник повинен чітко розуміти, що він отримає за сумлінне виконання своїх обов’язків ;
важливо також підвищувати рівень внутрішньої культури та згуртованості колективу ;
залишайтеся спокійними і врівноваженими, коли бачите , що ситуація нагнітається ;
будь терплячими;
не відповідайте образою на образу;
будьте готовими визнати свою провину;
прагніть розв’язати конфлікт;
поставтеся до проблеми з гумором;
поставте себе на місце свого співрозмовника;
вмійте правильно висловити свою думку;
вмійте почути свого співрозмовника;
не старайтеся змінювати чи перевиховувати інших.
Набагато ліпше і безпечніше зайнятися самовихованням;
Набагато ліпше і безпечніше зайнятися самовихованням;
пам'ятайте:
кожна людина - така ж яскрава унікальна індивідуальність, як і ви, приймайте її такою, якою вона є;
умійте бачити в людині позитивні якості й у стосунках з нею спробуйте спиратися саме на ці якості;
не ображайтесь і не обурюйтесь критикою на вашу адресу, шукайте в ній виправні точки для самовдосконалення;
не прагніть домінувати за будь-яку ціну. Будьте принциповими, але не жорстокими. Пам'ятайте, що прямолінійність добре, але не завжди;
у всьому треба знати міру. Сказати правду теж треба вміти! Будьте незалежні, але не самовпевнені. Не перетворюйте наполегливість на настирливість;
будьте справедливі та терпимі до людей. Не переоцінюйте свої здібності та можливості, не зменшуйте здібності і можливості інших;
не проявляйте ініціативи там, де її не потребують;
реалізуйте себе в творчості, а не в конфліктах;
проявляйте витримку, оволодійте уміннями саморегуляції. Пошана до людей, знання правил ведення суперечки, дискусії, правил спілкування допомагають запобігати непотрібним конфліктам.
Притримуйтесь даних порад , посміхайтесь частіше і у вашому житті будуть панувати тільки конструктивні конфлікти !